Verbindende seksuele en relationele vorming

Seksuele voorlichting binnen school richt zich nog vaak hoofdzakelijk op biologische aspecten van voortplanting. Het zwaartepunt van de informatieverstrekking ligt op voorkoming: SOA’s, zwangerschappen, LHBTIQ+ discriminatie en seksuele grensoverschrijding. Thema’s als opwinding, liefde, onzekerheid, genieten, social media zijn begrippen waar adolescenten iedere dag mee te maken krijgen, maar die zelden worden besproken.

bevordering = autonomie = preventie

Seksuele en relationele vorming zou minder gericht moeten zijn op rampenbestrijding en meer op seksueel plezier. Uit onderzoek weten we dat dat de seksuele autonomie bevordert en preventief werkt tegen ongewenste situaties. Vanuit verbinding biedt drie vaste modules als aanvulling op het reguliere lesprogramma die uitgaan van positieve seksualiteit, seksuele gelijkheid en seksuele soevereiniteit:



Fabels en Feiten van maagdelijkheid. In deze les worden mythes benoemd, uitgelegd en ontkracht, en krijgen jongeren informatie over zowel de culturele als biologische aspecten.

Fabels en Feiten van maagdelijkheid

Gastles seksuele vorming

Wat?

Deze les gaat over het maagdelijkheid. Is het ‘maagdenvlies’ wel een vlies en kan deze ‘scheuren’ door sporten? Kan ik ontmaagd worden door een tampon? Er leven veel vragen en opvattingen over maagdelijkheid maar er is relatief weinig informatie beschikbaar voor jongeren. In deze les worden mythes benoemd, uitgelegd en ontkracht, en krijgen jongeren informatie over zowel de culturele als biologische aspecten. Daarom heet deze les: Fabels en Feiten van maagdelijkheid.

Hoe?

In dialoog met de leerlingen wordt binnen een veilige setting het onderwerp maagdenvlies besproken. Er wordt gebruik gemaakt van de documentaire ‘Verdienen aan een meisje dat weer maagd wil zijn.’ van de NOS uit 2019. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van brochure van de Rutgers over het maagdenvlies. Het programma is flexibel en wordt aangepast al naar gelang de doelgroep om optimaal aan te sluiten bij de wensen van de school, ouders en jongeren.

Meer informatie

Verkracht of niet, gastles seksuele vorming

‘VERKRACHT OF NIET?’

Gastles seksuele vorming

Wat?

Tijdens de gastles ‘verkracht of niet?’ gaan de leerlingen in moreel beraad. Wat zijn de regels rondom seksueel gedrag? En hoe ver kun je gaan? Wanneer overschrijdt je een seksuele grens? Hoe hebben gender gerelateerde denkbeelden invloed op hoe mannen met vrouwen om gaan, op hoe wij elkaar zien en hoe vrouwen met zich om laten gaan. 70% van de verkrachtingsslachtoffers doet niks of werkt mee (Bicanic, 2018 in “verkracht of niet”).

Hoe?

Middels een moreel beraad maken leerlingen kennis met de verschillende facetten van het grenzen bepalen. Filmfragmenten worden afgewisseld met psycho-educatie en een groepsdiscussie. Hierin worden leerlingen uitgedaagd buiten hun gebruikelijke gender denkkaders te treden. 

Meer informatie


On-line/off-line, gastles seksuele vorming

on-line/off-line

Gastles seksuele vorming

Wat?

Op het off-line schoolplein, of in de on-line slaapkamer: ‘er bij horen’ hoort bij jongeren. In deze gastles seksuele vorming’on-line/off-line’ gaan we daarmee aan de slag. Is sexting OK? En wat als je die naaktfoto niet wilt? En wanneer ben je ontmaagd, is dat bij de eerste keer penetratie? En hoe zit dat dan als je lesbisch bent en misschien wel nooit met een man vrijt? Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen in opwinding, groepsdruk en genegenheid tussen jongens en meiden?

Bij verkrachting wordt vaak gedacht dat een onbekende, vieze man in de bosjes jonge meiden van hun fiets af trekt. Maar 85% van alle seksuele grensoverschrijding gebeurt door een bekende. Doordat dit soort informatie onvoldoende toegankelijk is, zijn zowel meiden als jongens extra kwetsbaar en komt een gefaseerde seksuele ontwikkeling onder druk te te staan.

Hoe?

In deze module ‘on-line/off-line’ leren jongeren middels psycho-educatie en ervaringsgerichte oefeningen over de 4 fases van seksualiteit. Ze leren hoe deze fases een rol spelen op hun mobiel of op een feestje. Ze worden uitgedaagd na te denken over het verschil tussen seks en seksualiteit.

Meer informatie

Van slut-shaming naar gendergelijkheid, gastles seksuele en relationele vorming

Van slut-shaming naar gendergelijkheid

Gastles seksuele vorming

Wat?

Hoe komt het dat maar 30% van jongeren zeker weet dat vrouwen vier schaamlippen hebben, en niet bijvoorbeeld twee of zes? Maar dat 95% wel weet dat mannen twee ballen hebben? En waarom heten ze eigenlijk schaamlippen, en zeggen we niet schaamballen? Als jongens masturberen wordt dat als normaal gezien, terwijl meiden die masturberen zich moeten schamen… hoe zit dit? Tijdens deze gastles seksuele vorming ‘van-slut-shaming-naar-gendergelijkheid’ gaan we daarmee aan de slag.

Hoe?

In deze bijeenkomst wordt seksuele ongelijk aan de kaak gesteld in een interactief programma. Er wordt gebruik gemaakt van de documentaire Vrouw op Mars: Vrij, Vrijer, Vrijst. Het programma is flexibel en wordt aangepast al naar gelang de doelgroep om optimaal aan te sluiten bij de wensen van de school, ouders en jongeren. Een bijeenkomst waarin plezier centraal staat en we van slut-shaming naar gendergelijkheid gaan.

Meer informatie